Impact kleur auto op premie autoverzekering?

Uit recent onderzoek van de Consumentenbond bij verschillende Nederlandse verzekeraars blijkt de kleur van auto een impact te hebben op hoogte van de premie. In sommige gevallen kon het verschil in premie oplopen tot wel 9%. Wat is de relatie in België tussen de kleur van jouw auto en de premie die je periodiek betaalt?

Kleur auto en de premie

Er wordt vaak gedacht dat een rode of gele auto het meest prijzige is om te verzekeren. Rood en geel zijn immers typische kleuren gelinkt aan sportieve auto’s (zoals bv. een Ferrari) waardoor ze door sportieve (en meer risico’s nemende) autochauffeurs zouden gekocht worden. Niets is minder waar. Uit onderzoek blijkt dat vooral een zwarte auto het meest prijzige is om te verzekeren. Een blauwe auto geeft daartegenover de goedkoopste premie.

Voor het onderzoek deed de Consumentenbond (lees: de Nederlandse tegenhanger van het Belgische Test-Aankoop) een verzoek tot premieberekening voor vier identieke auto’s. Alleen de kleur van de auto verschilde: nl. zwart, blauw, geel en groen. De premies van de autoverzekering WA (lees: Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA)) werden telkens becijferd voor hetzelfde aantal schadevrije jaren. Gaande van geen (0) tot gemiddeld (7). Over alle schadevrije jaren vergeleken bleken automobilisten met een zwarte auto 4 tot 8% meer te betalen voor hun premie dan voor een blauwe, gele of groene auto. In één bepaald geval zelfs 9% meer. Bij een jaarlijkse premie van 800 EUR bij een blauwe auto, betekent dit dat de premie voor de zwarte auto 892 EUR zou bedragen.

Kritiek Consumentenbond en standpunt Belgische verzekeraars

De Consumentenbond vindt dit verschil ongeoorloofd. “Als je meer schade hebt dan andere bestuurders, wordt dat al afgestraft door de bonus-malusladder. Het is dubbelop om consumenten ook nog eens extra te doen betalen omdat ze een bepaalde kleur auto hebben”, aldus Bart Combée, de directeur van de Consumentenbond.

Naar verklaring van Belgische verzekeraars zou er inderdaad uit statistieken blijken dat er verschillen bestaan in het aantal ongevallen m.b.t. autokleuren. Toch gebruiken de Belgische autoverzekeraars en AG Insurance in het bijzonder de kleur van de auto niet als criterium. “Kleuren zijn trendgevoelig, waardoor de resultaten op de premie-inkomsten onvoorspelbaar zijn. Het ene jaar is wit populair als kleur, het andere jaar is dat not done”, verklaart Gerrit Feyaerts, woordvoerder van AG Insurance.

Daarnaast stelt Feyaerts dat Belgische verzekeraars bij de bepaling van de premie voornamelijk rekening houden met het model, merk van de auto, aantal pk’s en woonplaats van de verzekeringsnemer. Zo zal bv. een persoon die midden in het stad woont en bijgevolg meer risico heeft dat een andere auto tijdens het parkeren tegen de auto rijdt, een hogere premie betalen dan wie op het platteland woont.

In België zal men dus weinig kunnen besparen door een roze of flashy gele auto aan te kopen. Wél kan men als geïnteresseerde verzekeringsnemer besparen door te investeren in veilige opties, zoals bv. een noodremsysteem, achteruitrijcamera of slimme cruise control. Contacteer jouw verzekeraar of jouw auto eveneens voor dergelijke kortingen in aanmerking komt.