Uit een rondvraag bij autoverzekeraars blijkt dat velen niet happig zijn om vandaag een Tesla te verzekeren. Naast een dure premie verlangen de autoverzekeraars een hoog eigen risico (lees: franchise). Vooral de hoge kosten van individuele onderdelen na een ongeval en stijgend aantal diefstallen van Tesla auto’s verkleint de wil van autoverzekeraars om een autoverzekering toe te staan. Ook in België wordt een gelijkaardige tendens vastgesteld.
Inhoudsopgave
Tesla auto
De Tesla is niet alleen in Nederland gretig gewild. Ook in België gaat de dure bolide als zoete broodjes over de toonbank. Momenteel kunnen geïnteresseerden een Telsa Model S of Tesla Model X bestellen. Dit zal wellicht de vraag naar een Tesla-auto alleen nog maar doen toenemen. Het dure prijskaartje verandert blijkbaar weinig aan die tendens. Voor een nieuwe Model S moet je circa 80.000 EUR veil hebben. Dit voor een basisversie zonder al te veel uitrusting. Het voordeel van een Tesla is natuurlijk dat hij ontzettend blits is en groen voor het milieu.
Stijging risico’s
Sinds begin 2017 wordt er steeds meer melding gemaakt van diefstallen bij Tesla-auto’s. Officiële cijfers werden er nog niet bekendgemaakt. Volgens verklaringen zouden er evenwel in het 1ste en 2de kwartaal van 2017 een tiental Tesla’s gestolen zijn. Over de 5 jaar voordien zou het slechts gaan om 4 gestolen auto’s. Deze stijging kan verklaard worden door de technologische upgrade van autodieven.
Voordien was de digitale software van Tesla niet te ontcijferen en kon de auto dus ook niet betreed worden. Vandaag hebben sommige dievenbendes wel al de tool om de Tesla te openen en te starten. Een fysieke sleutel is voor een Tesla immers niet vereist.
Ook de kostprijs van individuele Tesla onderdelen en dus kostprijs van reparatie na een ongeval verhoogt het risico voor autoverzekeraars. Auto-onderdelen zoals spatborden, bumpers en de batterij kosten snel meerdere honderden tot wel duizenden euro’s. Dievenbendes stelen ook af en toe een Tesla om de individuele onderdelen nadien te verkopen.
Autoverzekeraars niet happig
Om voormelde redenen zijn autoverzekeraars niet happig om een Tesla te verzekeren. Door dit verhoogd risico, stijgt de premie van de autoverzekering mee. Sommige verzekeraars hebben zelfs het verzekeren van Tesla auto’s volledig een halt toegeroepen. Zo accepteert Delta Lloyd sinds begin 2017 geen nieuwe Tesla’s meer.
Andere verzekeraars vereisen dan weer de installatie van een trackingssysteem (nl. een volgsysteem voor de auto). Wanneer de auto zou gestolen worden, kan vanop afstand gevolgd worden waar de auto zich bevindt. Tot slot verhogen veel autoverzekeraars het eigen risico bij een omniumverzekering. De meeste autoverzekeraars stellen een eigen risico van 1.000 EUR voorop.