Gaat de verzekering voor de speed pedelec verdwijnen?

In België was het tot nu toe verplicht om een fietsverzekering af te sluiten voor een speed pedelec. Elektrische fietsen die hogere snelheden dan 25 km/u haalden vielen hier onder. Nu echter in Europa besloten is dat deze verzekering niet meer nodig is, lijkt deze dus ook in België te gaan verdwijnen. Dit heeft natuurlijk een grote impact op alle gebruikers van dit type fietsen. Dat maakt het dus ook meer dan interessant om eens te bekijken hoe dit precies zit en welke kant dit op gaat.

Huidige regelgeving

Op dit moment is het niet verplicht om elektrische fietsen die onder de 25 m/u blijven te verzekeren. Dit komt doordat deze fietsen onder de familiale verzekering valt. De wet stelt dat de ondersteuning alleen werkt wanneer de fietser zelf meetrapt. Het vermogen is niet hoger dan 250 W en de snelheid ligt niet hoger dan 25 km/u. Wanneer al deze zaken bij elkaar worden genomen, dan is dit elektrische model nog altijd een fiets en valt dit dus niet onder bromfietsen. Er zijn echter ook modellen die hier wel onder vallen volgens de wet.

De snelle modellen

Er zijn ook veel snellere elektrische fietsen. Dit worden ook wel speed pedelecs genoemd. Deze kunnen snelheden tot wel 45 km/u halen. Dit is dan ook de reden waarom zo onder de categorie bromfietsen zijn gaan vallen in België. Dit brengt met zich mee dat de fiets alleen bereden mag worden met een gelm. Ook is het zo dat er een specifieke burgelijke aansprakelijkheidsverzekering voor nodig is. Alleen wanneer je deze afsluit ben je veilig op de weg. Dit heeft echter wel tot enige vragen geleid in de afgelopen jaren.

Veranderingen in Europa

Er lijkt nu iets te gaan veranderen. Dat komt doordat het Europese hof uitspraak gaat doen over een prejudiciële vraag van het Hof van Cassatie. De zaak is naar Europa gekomen omdat een fietser in Brugge werd aangereden door een auto. De fietser overleed uiteindelijk enkele maanden later. Dit leidde tot een discussie tussen twee verzekeraars. De vraag was of de fiets waarop de fietser zich voortbewoog nu eigenlijk als voertuig gezien moest worden of niet. Dit lijkt onbelangrijk, maar het is natuurlijk wel van belang om te bepalen wie in deze kwestie de zwakke weggebruiker is. Dit is dan ook wat uiteindelijk voor het vergoeden van de schade van belang zal zijn.

Geen verzekering meer nodig?

De uitspraak van het Europese hof houdt in dat de richtlijn over wat een fiets is, nu iets anders wordt dan hoe er in België over werd gedacht. In België wordt nu geen duidelijke aanwezig gegeven wat nu eigenlijk een motorvoertuig is. Gaat het dan bijvoorbeeld uitsluitend om mechanische kracht? Wanneer dit zo is, de voertuigen die deels door menskracht worden aangedreven, inclusief speed pedelecs, dus beter beschermd moeten worden. Zij zijn dan immers de zwakke weggebruikers en kunnen niet dezelfde schade berokkenen als bijvoorbeeld een auto of een vrachtwagen wel zou kunnen doen.