Wat te doen bij geblokkeerde bedragen?

Wie met een kredietkaart werkt, betaalt eigenlijk niet direct. Hier is de naam ook van afgeleid. Het geld wordt gereserveerd op de kaart. Hoe lang dit gebeurt en hoeveel er gereserveerd wordt, kan wel verschillen. Daardoor ontstaan er ook weleens problemen bij de consument. Het is belangrijk om te weten welke problemen kunnen ontstaan en wat hieraan te doen is. Zo weet je precies wat je moet doen en wat je moet verwachten van deze situaties. We geven ook specifieke voorbeelden.

Het probleem met onbekende bedragen

Het belangrijkste probleem dat zich voordoet met de kredietkaart, is dat de hoogte van het bedrag soms onbekend is. Wie een specifieke aankoop doet in bijvoorbeeld een webwinkel, weet precies hoeveel het kost en welk bedrag door de winkelier wordt geclaimd. Wie echter bijvoorbeeld gaat tanken weet dit helemaal niet. De kaart wordt vooraf aan de pompbediende aangeboden en er wordt een bepaald bedrag gereserveerd, maar je weet dan nog niet hoeveel je tankt. Daardoor kan er weleens veel meer worden gereserveerd dan nodig. Dit is dus belangrijk om te weten wanneer je met deze kaarten aan de slag gaat.

Veel hoger dan gedacht

Het grote probleem met geblokkeerde bedragen is dat ze veel hoger zijn dan wordt gedacht door consumenten. Het voorbeeld van de benzine is hier goed voor. Tankstations mogen tot 375 euro reserveren op een kredietkaart. Dit komt doordat de grootte van een tank sterk kan verschillen, bijvoorbeeld tussen een personenauto of een vrachtwagen. Wie dus gewoon met het gezin op stap is, kan voor 50 euro benzine een bedrag van 375 euro tijdelijk kwijt zijn. Andere branches mogen bijvoorbeeld bedragen tussen 125 en 375 euro vastzetten. Dit kon in het verleden nog weleens zorgen voor verrassingen bij de consument.

Hoe lang duurt het blokkeren?

Het is belangrijk om te weten dat het blokkeren verschillende lengte kan hebben. Wanneer het bijvoorbeeld om een tankbeurt gaat, dan stopt dit direct wanneer het daadwerkelijke bedrag bekend is en wordt vrijgegeven. Daar heb je als consument dus nauwelijks last van. Het probleem is groter bij aanbieders zoals hotels of verhuurbedrijven. Daar wordt een bepaalde periode gehanteerd. Die moet wel vooraf bekend zijn bij de klant. Het is wel zo dat het de aanbieder wettelijk vrij staat om dezelfde lengte van de blokkade te bepalen. Anderzijds mag deze bijvoorbeeld geen extra kosten in rekening brengen.

Wat te doen bij problemen?

Rekent een aanbieder nu toch allerlei kosten? Of wordt de blokkade wel heel lang volgehouden? Het is dan belangrijk om een terugboekingsprocedure te starten bij Wordline. Ook kan het helpen om contact op te nemen met de bank wanneer blijkt dat het bedrag veel te lang geblokkeerd blijft staan. Soms ligt het probleem daar. Het is daarnaast ook slim om voortdurend goed overzicht te houden van wat er gereserveerd staat en hoeveel geld je nodig hebt. Zo kan je zeker zijn dat je zelfs bij blokkades nog genoeg ruimte houdt. Dit geeft je meer rust als je betaalt.

Geef een reactie