Card Stop, alles dat je moet weten

Hoe voorzichtig je ook omspringt met je bankkaarten en / of bankgegevens, het spreekt voor zich dat je altijd geconfronteerd kan worden met diefstal of verlies. In dat geval is het zeer belangrijk om ervoor te zorgen dat anderen geen misbruik kunnen maken van jouw kaart(en) of gegevens. 

Het eerste wat je dan ook moet doen is contact opnemen met Card Stop. Dit is een speciale dienst die ervoor kan zorgen dat derden je bankkaarten en bankgegevens niet kunnen misbruiken. Alles wat je graag over deze dienst wil weten ontdek je hier op deze pagina.

Wat is Card Stop?

De betaalmiddelen waar we vandaag de dag gebruik van maken staan er algemeen om bekend zeer veilig te zijn. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om geld af te halen of te betalen met een bankkaart wanneer je daar de code niet van weet. Dit gezegd hebbende, veel mensen bewaren de code van hun bankkaarten nog steeds in hun portefeuille zodat ze deze zeker niet zouden vergeten. Anderen slaan ze op in hun smartphone, maar wat wanneer nu zowel je portefeuille als je smartphone worden gestolen? In dat geval kunnen derden zomaar jouw geld afhalen! 

Ook wanneer je buiten je bankkaart niets hebt verloren of wanneer er niets anders is gestolen is het altijd van belang om het zekere voor het onzekere te nemen. Bel dus altijd Card Stop en laat onmiddellijk je gestolen of verloren bankkaart(en) blokkeren. 

Wanneer een beroep doen op Card Stop?

Er zijn ontzettend veel verschillende situaties waarin het sterk wordt aangeraden om contact op te nemen met Card Stop. Het laten blokkeren van je kaarten doe je dan ook best wanneer je:

  • Je bankkaart bent verloren; 
  • Je bankkaart werd gestolen;
  • Een automaat je kaart heeft ingeslikt;
  • Je een nieuwe bankkaart hebt aangevraagd, maar die maar niet bij je thuis toekomt;
  • Er sprake is van een vermoeden van fraude;
  • Je een fraudepreventief-brief of SMS hebt ontvangen;

Ben je, je smartphone met daarop je betaal-applicatie verloren of heb je het vermoeden dat deze is gestolen? Kies er ook in deze situaties zeker voor om Card Stop te contacteren! 

Welke zaken kan Card Stop voor jou blokkeren?

Wanneer je contact opneemt met Card Stop zal meteen duidelijk worden dat zij over de mogelijkheid beschikt om verschillende zaken voor jou te blokkeren. Het gaat hierbij om:

  • Bankkaarten waaronder debetkaarten, kredietkaarten en prepaid kaarten;
  • Betaal applicaties zoals met name Payconiq, Google Pay en Apple Pay; 
  • Bank applicaties; 

Let op! Wanneer je telefonisch contact opneemt met Card Stop zal de medewerker die je aan de lijn krijgt jou nooit vragen om je geheime code, nog om de toegangscode tot je betaalmiddel. Het is dan ook van cruciaal belang om deze belangrijke informatie nooit met derden te delen. 

Tijdelijk blokkeren in je bank applicatie

Heb je het vermoeden dat je, je bankkaart gewoon ergens verkeerd hebt gelegd? Dan zou je er eventueel ook voor kunnen kiezen om deze tijdelijk te laten blokkeren vanuit je bank app. Verschillende banken bieden hun klanten deze mogelijkheid aan. Let op, dit geldt niet voor alle banken. Bij bepaalde banken is een blokkering altijd definitief waardoor je verplicht bent om een nieuwe bankkaart aan te vragen en / of een nieuw profiel voor je betaalapp aan te maken. 

Hoe neem je contact op met Card Stop?

De meeste mensen die hun bankkaarten zijn verloren of die vrezen dat ze zijn gestolen nemen toch liever het zekere voor het onzekere. Dit betekent bijgevolg dat ze ervoor kiezen om contact op te nemen met Card Stop. Dit kan op het nummer 078/170.170

Veel mensen stellen zich de vraag of ze ook zelf opgebeld kunnen worden door Card Stop? Heel wat mensen melden vandaag de dag dat ze een oproep ontvangen afkomstig van een medewerker van deze service. Het is wat dit betreft belangrijk om te weten dat Card Stop niet proactief mensen opbelt. Wel is het mogelijk dat je een fraudepreventie-brief of -sms ontvangt.

Wat wanneer je een fraudepreventiebrief hebt ontvangen? 

In bepaalde gevallen is het zo dat de Fraudepreventie dienst van Wordline vermoedt dat jouw kredietkaartgegevens worden misbruikt. Dan is het zo dat je van hen een brief zal ontvangen waarin er je zal worden gevraagd om als veiligheidsmaatregel je kaart te laten blokkeren. Dit doe je door te bellen naar het nummer +32 (0)2 205 85 85. In de brief zal doorgaans ook een snelkoppelingscode zijn terug te vinden die je in moet voeren in het spraaksysteem om jezelf te kunnen identificeren. Op de website van Card Stop is een voorbeeldbrief terug te vinden. 

Welke gegevens heeft Card Stop van je nodig?

Het spreekt voor zich dat Card Stop altijd dient te controleren of de persoon die contact met haar opneemt daadwerkelijk de houder is van de bankkaart die hij of zij wil laten blokkeren. Omwille van deze reden is het zo dat er door Card Stop altijd één of meerdere gegevens gevraagd kunnen worden. Het betreft hier dan onder meer de volgende gegevens:

  • Het bankrekeningnummer waaraan de kaart in kwestie is verbonden;
  • De gegevens van de kaarthouder (naam, voornaam, geboortedatum & postcode);

Slaag je er niet in om correct de gevraagde gegevens aan te geven? In dat geval dien je er rekening mee te houden dat het blokkeren van de bankkaart mogelijks niet door kan gaan. 

Kan Card Stop je kaart opnieuw deblokkeren?

Er bestaat heel veel verwarring omtrent het feit of Card Stop nu al dan niet de mogelijkheid heeft om je bankkaart terug te deblokkeren. We kunnen je zeggen dat dit absoluut niet mogelijk is. Eenmaal je één of meerdere bankkaarten hebt laten blokkeren via Card Stop kan zij vervolgens niets meer voor jou betekenen. Eventueel zou je ervoor kunnen kiezen om contact op te nemen met je bank om de kaart te laten deblokkeren. Dit gezegd hebbende is het doorgaans vooral aan te raden om gewoon een nieuwe bankkaart aan te vragen. 

Help, een automaat heeft mijn kaart ingeslikt! 

Een geldautomaat kan jouw kaart omwille van verschillende redenen inslikken. Zo kan er bijvoorbeeld sprake zijn van een technisch defect, maar daarnaast kan er ook sprake zijn van een probleem met je kaart. Een andere oorzaak is terug te vinden in een mogelijke fraude poging waarvan sprake is geweest met jouw bankkaart. In ieder geval wordt door Card Stop altijd aangeraden om je kaart onmiddellijk te laten blokkeren.

Hoeveel kost een kaart laten blokkeren bij Card Stop?

Tot slot rest er uiteraard nog een laatste belangrijke vraag. Worden er nu namelijk al dan niet kosten in rekening gebracht voor het laten blokkeren van een kaart bij Card Stop? Dat is niet het geval. Het nummer dat je moet bellen om je kaart te laten blokkeren is een regulier telefoonnummer. Indien je geen onbeperkt abonnement hebt is het mogelijk dat het regulier beltarief in rekening wordt gebracht. Er is echter geen premium aan dit nummer verbonden. In het verleden was dat trouwens wel het geval, maar vandaag de dag niet meer.

Laatst bijgewerkt op 2 januari 2025 door Jan van Hamme.